Beeldbellen

Ook wanneer het bezoekbeleid in het ziekenhuis wijzigt, mag dit je niet beletten om contact te houden met je naasten. 

 

Daarom is beeldbellen, of videochatten, een leuke aanvulling op het eigenlijke bezoek. Het kan kan op twee manieren georganiseerd worden:

 

Op het eigen initiatief van de patiënt

  • De patiënt gebruikt zijn of haar eigen mobiele telefoon, tablet of laptop
  • Er moet natuurlijk steeds rekening gehouden worden met de GDPR-richtlijnen. Je mag immers geen andere patiënten of personeelsleden in beeld brengen

 

Op het initiatief van de afdeling waar de patiënt verblijft

  • Jessa voorziet op de afdelingen de mobiele devices voor patiënten die zelf niet over de nodige communicatiemiddelen beschikken. Het is niet toegestaan om hiervoor het privétoestel van één van onze medewerkers of artsen te gebruiken.
  • De afdeling zelf bepaalt wanneer dit beeldbelmoment kan plaatsvinden, rekening houdend met de drukte op de afdeling en de beschikbaarheid van de naasten. 
  • Beeldbellen verloopt steeds via de verpleegkundigen of het ondersteunende afdelingspersoneel. Zij brengen via WhatsApp een videogesprek tot stand en zorgen voor de nodige begeleiding. Oproepen van naasten via deze mobiele devices worden niet beantwoord.
  • Uiteraard zorgen we ook voor de nodige hygiënische maatregelen: tijdens het beeldbellen houden de patiënt en de verpleegkundige of het ondersteunende personeelslid hun mondmasker op, het toestel wordt na gebruik steeds ontsmet.
  • Ook in lijn met de GDPR-richtlijnen worden de contactgegevens van patiënten die niet meer op de afdeling liggen, verwijderd.