Inzoomen: druk op uw toetsenbord op CtrlCommand + +
Uitzoomen: druk op uw toetsenbord op CtrlCommand + -
Gebruik knijpzoomen om eenvoudig in en uit te zoomen

Week van de Diëtist

Van 15 tot 21 maart 2021 gaat de Week van de Diëtist door met als thema ondervoeding en malnutritie. Wij, de diëtisten van het Hartcentrum Hasselt, komen hier ook regelmatig mee in aanraking. Bijvoorbeeld bij een moeilijk herstel na een zware hartingreep, bij onze longpatiënten of meer recent ook bij mensen die na een corona-besmetting bij ons komen revalideren. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, kunnen we deze mensen er niet op het zicht uitpikken. Ondervoeding kan voorkomen op alle leeftijden en op alle gewichten, regelmatig zit het een beetje verdoken. We screenen onze patiënten hier dan ook altijd op door o.a. hun eetlust, gewichtsevolutie en voedselintake te bevragen.

 

Ondervoeding ontstaat wanneer iemand een langere tijd minder energie of voedingsstoffen binnenkrijgt dan nodig is om gezond te blijven. Het kan ontstaan doordat iemand te weinig eet of extra energie en voedingsstoffen verbruikt. Naast vet kun je hierdoor ook spiermassa verliezen, hetgeen ervoor kan zorgen dat je meer moeite hebt met je dagelijkse activiteiten. Andere mogelijke gevolgen: groter valrisico, sneller ziek worden, langere herstelperiode, (nog) minder zin om te eten...

 

Bij verminderde eetlust of risico op ondervoeding moet er dus actie ondernomen worden. Enkele tips:

  • Verdeel eten en drinken over de dag. Is het moeilijk om een hele maaltijd te eten? Verdeel het dan over 5 tot 7 kleine maaltijden
  • Zet tussendoortjes in het zicht
  • Pas de voeding aan naar de persoonlijke voedselvoorkeuren; wat lekker is, doet eten!
  • Door in plaats van water ook eens voor melk, yoghurtdrinks of smoothies met yoghurt of melk te kiezen, krijg je gemakkelijk wat extra eiwitten en calorieën binnen
  • Neem rustig de tijd om te eten
  • Neem extra vet in: ga voor volle melkproducten, kies voor noten tussendoor, eet regelmatig vette vis (bv. zalm, makreel, haring), doe avocado op je boterham
  • Blijf in beweging om je spieren sterk te houden, een beetje wandelen of fietsen volstaat!

 

Eet veel producten met eiwit

Vooral je spieren hebben te lijden onder onbedoeld gewichtsverlies of ziekte. Om spieren weer op te bouwen en te onderhouden is voldoende eiwitten innemen via voeding erg belangrijk.

 

Eiwitten haal je vooral uit:

  • Vlees, vis en vleesvervangers
  • Eieren
  • Peulvruchten, zoals bruine bonen, linzen en kikkererwten
  • Sojaproducten, zoals tofu of sojadrink
  • Melk(producten)
  • Kaas
  • Vleeswaren
  • Noten(pasta)
  • Brood, granen, rijst en pasta

 

Is het moeilijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen via deze weg? Dan kan er tijdelijk gebruik gemaakt worden van klinische eiwitpreparaten en drinkvoedingen, verkrijgbaar bij de apotheek. Wij helpen je zoeken naar een geschikte bijvoeding mocht dat aangewezen zijn.