Goede eiwitinname en fosforbeperking

Eiwitten zijn bouwstoffen voor ons lichaam. Door het verbruik van eiwitten ontstaat er ureum, een schadelijke afvalstof, dat uit het lichaam verwijderd moet worden. Door teveel ureum in het bloed, kan je misselijk worden of hoofdpijn krijgen.

 

Voedingsstoffen die eiwitten bevatten, bevatten meestal ook fosfor. Een juiste voedselkeuze en portiegrootte is dus nodig om voldoende eiwitten op te nemen, maar de dagelijkse fosforinname te beperken. Teveel fosfor in het bloed kan aanleiding geven tot jeuk, botontkalking en verkalkte bloedvaten:

 

Naamloos-4

 

Eiwitten (en fosfor) zijn vooral aanwezig in vlees, vis, gevogelte, eieren, kaas, melk, melkproducten, noten en peulvruchten (bonen, erwten, linzen).

 

Fosfor wordt door de industrie ook toegevoegd aan cola, vleeswaren, smeltkaas,… In de meeste gevallen staat de benaming “fosforzuur”, “…fosfaten” of E-codes vermeld op de verpakking.

 

Gebruik bij voorkeur mager vlees, vis of gevogelte in een normale hoeveelheid van 100g bij de warme maaltijd. Kies dagelijks slechts voor 1 boterham met kaas en 2 boterhammen met vlees of vis. Bij de andere boterhammen gebruik je beter zoet broodbeleg zoals confituur, honing, speculaas, peperkoek en suiker. Neem maximum 1 melkproduct (150ml) per dag.