Geen zinloze diëten!

Voedingsdienst - geriatrie - shutterstock_140253412 Het ouder worden gaat gepaard met een verhoogde kans op een stijging van bloedsuiker (glycemie), cholesterol en bloeddruk. Dit mag evenwel geen reden zijn om suiker, vetten en zout resoluut uit uw voeding te bannen. Een dieet dient gevolgd te worden wanneer de dokter u daartoe een advies heeft gegeven. Voor advies kan u steeds terecht bij een diëtist.

 

Weeg u regelmatig

Blijft uw lichaamsgewicht stabiel of is het de laatste tijd aan schommelingen onderhevig? Veel gewichtsverlies op korte tijd, een verminderde eetlust, aanhoudende kauw- en/of slikproblemen... Het zijn symptomen waarvoor u op uw hoede moet zijn. Praat hierover met uw dokter of een diëtist.

 

Te hoge bloedsuiker?

Zorg voor een gevarieerd menu en beperk de consumptie van suikerrijke producten zoals frisdrank, fruitsoep, zoet beleg zoals chocopasta en siroop, suiker in koffie, gebak, chocolade, koek...

 

Heeft u schrik van vet en cholesterol?

Uiteraard moet u overdaad vermijden, maar de vetten voorzien u zeker en vast ook van enkele belangrijke voedingsstoffen. Breng afwisseling in de soort vetstof dat u gebruikt zoals margarine, minarine en plantaarde oliën zoals olijf-, koolzaad-, maïsolie… . Probeer het gebruik van dierlijke vetten te beperken en maak meer gebruik van plantaardige vetstoffen.

 

Last van een te hoge bloeddruk?

Laat het zoutvat in de kast staan en gebruik zo weinig mogelijk zout bij het koken. Door bijvoorbeeld peper en verschillende (verse) kruiden te gebruiken kan u uw maaltijden goed op smaak brengen.