Fabels en feiten

Wees op uw hoede voor enkele gangbare misvattingen op het gebied van voeding. Deze kunnen immers leiden tot een foutief voedingspatroon, ondervoeding en schade voor uw gezondheid.

 

Enkele voorbeelden

Voedingsdienst - geriatrie - shutterstock_146724557 Melk is moeilijk verteerbaar

Dit klopt niet maar wel is het zo dat bepaalde personen moeilijkheden kunnen ondervinden met de vertering van melksuiker of lactose. Dit mag dus helemaal geen reden zijn om melk en melkproducten van het menu te schrappen. Vooreerst moet u weten dat één glas melk doorgaans goed verteerd kan worden en ten tweede is in de meeste kazen geen lactose meer aanwezig. De lactose in yoghurt is makkelijk verteerbaar omdat het bestanddelen bevat dat de lactose afbreekt.

 

Verwerkte groenten bevatten minder vitaminen dan verse groenten

Groenten in blik of diepvriesgroenten bevatten zeker nog waardevolle voedingsbestanddelen. In sommige gevallen bevatten diepvriesgroenten zelfs meer vitaminen dan de verse groenten omdat deze niet altijd in optimale omstandigheden bewaard worden.

 

Brood, aardappelen en deegwaren zijn dikmakers

Op voorwaarde dat deze voedingsmiddelen in de aanbevolen hoeveelheden gegeten worden, is dit zeker niet waar. Het zijn vaak de dingen die erbij gegeten worden zoals vleeswaren op brood en de wijze waarop ze bereid worden (in frituurgerechten, met vetrijke sauzen...) die de belangrijkste “dikmakers” zijn.

 

Vanaf een zekere leeftijd is vlees eten niet meer nodig

Vlees is en blijft één van de belangrijkste bronnen van ijzer en het is een zeer goede bron om eiwitten op te nemen. Het is wel juist dat het niet nodig is om bij elke maaltijd vlees te eten. U kan vlees ook vervangen door de eerder besproken dierlijke of plantaardige eiwitbronnen.