HomeWarme zorg

De patiënt staat centraal

Waarom Jessa erg veel belang hecht aan de persoon achter de patiënt.

Bert Van Hoecke, hoofdverpleegkundige hart-, long- en vaatchirurgie: “In het Jessa Ziekenhuis staat de patiëntenervaring centraal. We behandelen onze patiënten zoals we zelf behandeld zouden willen worden. Als patiënt of naaste van een patiënt stelt iedereen dezelfde vragen: ‘Wat scheelt er precies?’, ‘Wat kan er aan gedaan worden?’, ‘Gaat het veel pijn doen?’ en ‘Wat zijn de gevolgen?’.

Dr. Urbain Mees, cardiochirurg: “Zorg verlenen vanuit het besef dat het jou ook kan overkomen, je inleven in hoe de patiënt de zorg ervaart en in wat hij op dat moment nodig heeft: dat is voor ons betrokken zorg. Goede zorg is dan ook de optelsom van kwaliteit, deskundigheid, servicegerichtheid, communicatie, authenticiteit én empathie.”

Om een maximale betrokkenheid en warme zorg te creëren op de afdeling, werkt het team van dr. Mees en Bert Van Hoecke onder meer met bedside briefings en patiëntenborden:

Bedside briefings

Wanneer de ochtendverpleegkundige de bekommernissen van de patiënt deelt met de avondverpleegkundige in het bijzijn van de patiënt spreken we van een bedside briefing. Zo’n briefing geeft vertrouwen aan de patiënt en stelt hem gerust. Ook de verpleegkundigen voelen zich zo meer betrokken.

Patiëntenborden

Patiënten via een bord informeren over de dagplanning schept duidelijkheid en neemt ongerustheid weg. Van bloedonderzoeken, foto’s die genomen moeten worden tot operaties: het komt allemaal op het patiëntenbord.